رئیس دفتر شورای نگهبان کرمانشاه:
رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه با اعلام تأیید صلاحیت ۲۹۵ داوطلب کرمانشاهی توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تخلف داوطلبان تا زمان صدور اعتبارنامه آنها بررسی و در صورت تخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ 24 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محسن مفید ظهر امروز شنبه (پنجم اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات هیئت نظارت و بررسی انتخابات استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب که برگرفته از تعالیم دین اسلام است، اداره امور جامعه به دست مردم و دادن حق تعیین سرنوشت به وسیله مردم است.

وی افزود: رأی گیری در جمهوری اسلامی ایران با اینکه ۴۵ سال از عمر با برکت آن گذشته با کشورهای مدعی دموکراسی قابل مقایسه نبوده و حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی رکوردی در ایران عزیز است که جمهوری اسلامی ایران بسترساز این مشارکت است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲ انتخابات مهم و سرنوشت ساز که نخستین آن دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین آن ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ به واسطه مجلس یازدهم اصلاحاتی در قوانین انتخابات داشتیم و تغییراتی به وجود آمد که برای آن نیازی به بسترها بود و تلاش کردیم که بسترهایی را فراهم کنیم که انتخابات در چهارچوب اصلی و قانونی خود برگزار شود.

مفید تشریح کرد: ۵۶۱ نفر ثبت نام قطعی انتخابات را انجام دادند که از این تعداد وارد مرحله بررسی صلاحیت‌ها شدیم، در هیئت اجرایی در مجموع ۴۹۶ نفر باقی ماندند و هیئت نظارت استان هیئت نظارت مرکزی و شورای نگهبان بررسی صلاحیت آنها را بر عهده داشت.

وی اذعان کرد: پس از فرایند سه مرحله‌ای در مجموع ۲۹۵ نفر تایید صلاحیت شدند، ۱۴۷ نفر عدم تایید، ۲۶ نفر عدم احراز شدند، ۱۷ نفر انصراف دادند و یازده نفر فاقد شرایط ثبت نام بودند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه بیان کرد: در حال حاضر انصراف‌هایی در حوزه‌های رأی گیری صورت گرفته، بر اساس تأیید صلاحیت‌ها در حوزه انتخابی فضای رقابتی شکل گرفته و جریانات سیاسی، اقوام و طایفه‌ها دارای نماینده هستند.

وی خاطرنشان کرد: در شورای نگهبان در حوزه بررسی صلاحیت، صلاحیت ۴۱۸ نفر بررسی شد، درر مجموع یک هزار و ۱۹۶ منبع تحقیق انجام شد و ۶ هزار و ۶۰۰ ناظر در هیئت‌های نظارت استان، شهرستان، بخش و شعب نظارت سازماندهی شده و آموزش‌ها برای روز انتخابات توسط آنها دیده شده است.

مفید ادامه داد: آموزش و مانورهای مختلف انجام شده و جلسات متعدد برای رصد و فضای انتخابات تشکیل شده است، بیش از ۶۰ جلسه در ستاد پیشگیری تخلفات انتخاباتی برگزار شده است.

وی بیان کرد: چندین پرونده قضایی برای افراد دارای مسئولیت که جانب‌داری برای آنها ممنوع بوده داشته‌ایم، همچنین تذکر کتبی به کاندیداها و مدیران متخلف داده شده و برخی نیز عزل شده‌اند.

وی عنوان کرد: ۲ جلسه ستاد مشترک انتخابات استان و چندین جلسه شورای تامین مختص به بحث انتخابات برگزار شده و هماهنگی لازم بین عوامل نظارتی، اجرایی و نظامی شکل گرفته، همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای ملزومات انتخابات نیز در نظر گرفته شده است.

مفید اضافه کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از همه نظر مردمی بوده و ناظران بر انتخابات نیز مردم هستند، زیرا هیئت اجرایی معتمدین مردم هستند، عوامل نظارتی نیز از بستر مردم برخاسته‌اند.

وی در خصوص توقع از داوطلبان مجلس شورای اسلامی افزود: تبلیغات در مواد قانونی تبیین و موارد مجاز و غیر مجاز مشخص و جرم انگاری شده است، رقابت با دشمنی متفاوت بوده و ما رقابت را صرفاً در امر مسابقه در خدمت برای مردم به رسمیت می‌شناسیم، تلاش برای رسیدن به قدرت از نظر دینی مضموم است.

مفید تشریح کرد: اگر مسابقه برای خدمت است توهین و تخریب جایگاهی ندارد؛ قانون انتخابات هرگونه توهین و تهدید را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است، این قوانین فرصتی فراهم کرد که نمایندگان از صدا و سیما نیز بهره ببرند و توقع داشتیم که همه از این فرصت به ویژه مناظرات استفاده کنند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه اذعان کرد: داوطلبان باید در گام نخست شایستگی خود را در ستاد انتخاباتیشان نمایان کنند، کسی که توان مدیریت کردن ستاد انتخاباتی و اطرافیان خود را ندارد که در چهارچوب قانون عمل کنند نمی‌تواند نماینده مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم که عملکرد نامزدها را رصد کرده و نحوه مدیریت کردن ستادشان را ببینند، عوامل قضائی، نظامی و اطلاعاتی عملکردها را نظارت می‌کنند و تا قبل از زمان صدور اعتبارنامه، شورای نگهبان می‌تواند مجدد صلاحیت افراد را بررسی کند.

مفید تصریح کرد: آمادگی این را داریم که روز یازدهم اسفند ماه انتخابات را برگزار کنیم و تمامی عوامل برای برگزاری یک انتخابات پرشور آماده و مهیا هستند، تاکنون به صورت مستند هیچ آماری از خرید و فروش رای نداریم، شائبه‌های زیادی مطرح می‌شوند که از سوی دشمنان است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه عنوان کرد: دشمنان می‌خواهند که انتخابات پرشور برگزار نشود، زیرا قدم بعدی ما توسعه و استفاده از انتخابات برای تامین منافع کشور است.

مفید در پایان خطاب به مردم گفت: دشمن با تمام توان برای مانع تراشی و ایجاد ناامیدی در میان مردم برنامه‌ریزی کرده، باید بدانیم که تحول جامعه همواره در پس آراء مردم نهفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار